Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce. Kierunki rozwoju – cz. 1

Analiza aktualnej sytuacji charakteryzującej stan przewozów intermodalnych w Polsce. System transportowy naszego kraju ma naturalne i techniczne warunki do tego, aby stać się ważną platformą logistycznego systemu europejskiego. Powinien…

Konkurencyjność kolei dalekobieżnych w przeddzień domknięcia programu budowy autostrad i dróg ekspresowych (Cz. 4)

Na trasie ze stolicy do Katowic kolej od dawna ma trudniej, gdyż wspominana gierkówka od wielu lat oferowała dwie jezdnie na całej trasie, a obecnie są to autostrady i drogi ekspresowe, co – przy jeździe zgodnej z przepisami ruchu drogowego…

Konkurencyjność kolei dalekobieżnych w przeddzień domknięcia programu budowy autostrad i dróg ekspresowych (Cz. 3)

Potencjał największych polskich miast – Warszawy i Krakowa – wynika nie tylko z liczby mieszańców, ale także z ich znaczenia dla branży turystycznej. Relacja ta – jedyna w kraju w sposób pewny – może generować potok pasażerski…

Konkurencyjność kolei dalekobieżnych w przeddzień domknięcia programu budowy autostrad i dróg ekspresowych (Cz. 2)

Na przykładzie relacji Kraków – Katowice widać, że czas podróży transportem zbiorowym wynosi 1 godzinę i 45 minut, co nie zachęca do wyboru jakiegokolwiek środka transportu zbiorowego, gdyż jazda samochodem z miejsca na miejsce rzadko…

Konkurencyjność kolei dalekobieżnych w przeddzień domknięcia programu budowy autostrad i dróg ekspresowych (Cz. 1)

Inwestycje w infrastrukturę kolejową oraz kształtowanie systemu finansowania infrastruktury kolejowej i przewozów w ramach usług publicznych i komercyjnych sprzyjają lub nie sprzyjają tworzeniu warunków poprawiających konkurencyjność…

Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw (Cz. 7)

Dobrym przykładem rozwoju kolejowej infrastruktury przeładunkowej są terminale intermodalne. Infrastruktura ta, dzięki środkom pomocowym z Unii Europejskiej, znacząco się rozwinęła – zarówno pod względem liczby, jak i stanu technicznego…

Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw (Cz. 6)

Wyznaczając miejsca na rozwój różnego rodzaju skupisk zakładów produkcyjnych, należy brać pod uwagę możliwość dostępu infrastruktury różnych gałęzi transportu. Z przedstawionych wcześniej danych wynika, iż obecne tendencje…

Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw (Cz. 5)

Największe skupiska bocznic występują w miejscach, w których w okresie powojennym rozwijały się: przemysł ciężki, wydobywczy, zakłady chemiczne i petrochemiczne, a także w rejonach, gdzie generowane były duże potoki ładunków (tj.…

Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw (Cz. 4)

Zróżnicowanie popytu na konkretny rodzaj usługi przewozowej i wybór środka transportu wynikają również z wtórnego charakteru popytu na przewozy. Ważnym elementem w procesach transportowych są czynności za- i wyładunkowe: ich…

Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw (Cz. 3)

Niezbędna jest także zmiana polityki transportowej państwa, a nie ciągłe deklaracje tych zmian w postaci haseł typu „Tiry na tory”, które odżywają co kilka lat jako temat zastępczy. Polityka transportowa UE zmierza do doskonalenia…