Bezpieczeństwo w transporcie i logistyce

Istotnym zagadnieniem w zapewnieniu bezpieczeństwa w transporcie i logistyce jest współpraca firm związanych z budowaniem łańcuchów dostaw na skalę światową.

 

Z oczywistych powodów inicjatorem tych działań są z reguły kraje zagrożone terroryzmem oraz kraje przodujące w przewozach kontenerów, wymuszając na swoich partnerach handlowych dostosowanie się do określonych wymagań w zakresie bezpieczeństwa. Prace nad organizacją i koordynacją środków zabezpieczających i prewencyjnych prowadzone są na różnych szczeblach organizacji rządowych i międzynarodowych oraz organizacji zrzeszających firmy z branży TSL.

 

Procedury bezpieczeństwa w łańcuchu dostaw

 

W całym łańcuchu dostaw tylko w transporcie morskim i lotniczym występują ujednolicone procedury bezpieczeństwa na światową skalę. Jednak, aby można było mówić o pełnym bezpieczeństwie, konieczne staje się spojrzenie na nie tylko poprzez pryzmat poszczególnych gałęzi transportu, ale poprzez cały łańcuch dostaw. Można zaryzykować stwierdzenie, że łańcuch dostaw jest na tyle bezpieczny na ile niezawodne jest jego najsłabsze ogniwo. Stosując systemy bezpieczeństwa, musimy mieć na uwadze zachowanie standardów w zakresie jakości, jak również zapewnienie sprawności przepływu towarów, a tym samym efektywności łańcuchów dostaw.

 

Innowacyjne rozwiązania zwiększające bezpieczeństwo

 

Postęp w zakresie IT oraz wprowadzanie lepszych rozwiązań konstrukcyjnych i materiałów stosowanych przy produkcji jednostek intermodalnych znacząco zwiększa bezpieczeństwo. Jest wiele obszarów innowacyjnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo przewożonego ładunku oraz obniżających koszty transportu. Jednym z nich jest na przykład używanie do produkcji jednostek intermodalnych lekkich materiałów kompozytowych, co ogranicza wagę samego kontenera, tym samym dając możliwość zwiększenia wagi przewożonych substancji. Kontenery takie nie są narażone na korozję oraz pozwalają na lepsze dostosowanie do standardów technicznych dotyczących transportu drogowego i kolejowego.

 

Dostosowywać terminale

 

Należy mieć na uwadze, iż rozwój konteneryzacji w przewozach materiałów niebezpiecznych będzie następował, dlatego też powinniśmy dostosowywać terminale do tego typu przewozów. Przewozy intermodalne z wykorzystaniem kolei i transportu samochodowego na ostatniej mili zaliczane są do systemów transportowych mających stosunkowo niskie negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne. Aby ta technologia transportu zapewniała pełne bezpieczeństwo, konieczne jest zwiększenie świadomości operatorów przewozów i terminali w zakresie konieczności stosowania odpowiednich rozwiązań technicznych i organizacyjnych.

 

Opracowano na podstawie artykułu Henryka Zielaskiewicza opublikowanego w magazynie KZA EXPRESS