Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw (Cz. 1)
W ramach dyskusji nad transformacją energetyczną Unii Europejskiej podejmuje się wiele działań mających na celu zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania na środowisko naturalne różnych dziedzin gospodarki, w tym również systemów transportowych. Kładzie się duży nacisk na zmniejszenie emisji gazów w transporcie osobowym, wprowadzane są zachęty finansowe do zakupu samochodów o napędzie elektrycznym. Działania te są zgodne z kierunkami polityki transportowej Unii Europejskiej określonej w Białej Księdze. Zostały tam zawarte założenia zmian zarówno dla transportu osobowego, jak i towarowego.
Udostępniamy pierwszy artykuł z serii o bocznicach i terminalach, autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Pełny tekst można znaleźć na: „KZA Express” 02(20).
Obserwując polski system transportu towarowego, widzimy jednak, że rozwija się on niezgodnie z zaleceniami zawartymi w Białej Księdze. Przy obecnej polityce transportowej naszego kraju bardzo dobrze rozwijają się towarowe przewozy samochodowe, natomiast transport kolejowy utrzymuje się na podobnym poziomie, a nawet odnotowuje lekkie spadki w zakresie wolumenu przewiezionych towarów.
System transportowy to pojęcie odnoszące się do wyposażenia i organizacji transportu na danym obszarze (np. system transportowy państwa, regionu czy miasta). Jest on złożonym układem podsystemów technicznych (gałęziowych, funkcjonalnych), organizacyjnych, finansowych i regulacyjnych. Główny jego szkielet stanowi układ infrastruktury decydujący o dostępności transportowej obszaru. O cechach użytkowych systemu decydują dostępność i jakość oferowanych usług transportowych.
Transport w założeniu jest sferą działalności gospodarczej o charakterze systemowym. Użyteczność transportu jest tym większa, im silniejsze i bardziej systemowe są powiązania między jego poszczególnymi formami. Powyższe określenie systemu transportowego świadczy o konieczności utworzenia powiązań transportowych na poziomie odpowiadającym potrzebom gospodarczym, gdzie rozwinięta jest zarówno infrastruktura liniowa, jak i punktowa.
Rozwój sieci transportowych zbliża do siebie rynki gospodarcze, umożliwia aktywizację przemysłową i usługową regionu oraz zwiększenie produkcji, a więc poprzedza wzrost gospodarczy. Rozwój transportu aktywizuje obszary znajdujące się wokół jego infrastruktury. W przypadku transportu kolejowego taki rozwój jest możliwy wokół dobrze rozwiniętej infrastruktury punktowej w postaci: terminali, centrów logistycznych czy punków koncentracji prac przeładunkowych i usług logistycznych oraz dużych bocznic kolejowych działających w układzie sieciowym.
Więcej ciekawych artykułów pod: „KZA Express” 02(20).