Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw (Cz. 1)

ramach dyskusji nad transformacją energetyczną Unii Europejskiej podejmuje się wiele działań mających na celu zmniejszenie niekorzystnego oddziaływania na środowisko naturalne różnych dziedzin gospodarki, tym również systemów transportowych. Kładzie się duży nacisk na zmniejszenie emisji gazów transporcie osobowym, wprowadzane są zachęty finansowe do zakupu samochodów napędzie elektrycznym. Działania te są zgodne kierunkami polityki transportowej Unii Europejskiej określonej Białej Księdze. Zostały tam zawarte założenia zmian zarówno dla transportu osobowego, jak towarowego.


Udostępniamy pierwszy artykuł z serii o bocznicach i terminalach, autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Pełny tekst można znaleźć na: „KZA Express” 02(20).


Obserwując polski system transportu towarowego, widzimy jednak, że rozwija się on niezgodnie z zaleceniami zawartymi w Białej Księdze. Przy obecnej polityce transportowej naszego kraju bardzo dobrze rozwijają się towarowe przewozy samochodowe, natomiast transport kolejowy utrzymuje się na podobnym poziomie, a nawet odnotowuje lekkie spadki w zakresie wolumenu przewiezionych towarów.

System transportowy to pojęcie odnoszące się do wyposażenia i organizacji transportu na danym obszarze (np. system transportowy państwa, regionu czy miasta). Jest on złożonym układem podsystemów technicznych (gałęziowych, funkcjonalnych), organizacyjnych, finansowych i regulacyjnych. Główny jego szkielet stanowi układ infrastruktury decydujący o dostępności transportowej obszaru. O cechach użytkowych systemu decydują dostępność i jakość oferowanych usług transportowych.

Transport w założeniu jest sferą działalności gospodarczej o charakterze systemowym. Użyteczność transportu jest tym większa, im silniejsze i bardziej systemowe są powiązania między jego poszczególnymi formami. Powyższe określenie systemu transportowego świadczy o konieczności utworzenia powiązań transportowych na poziomie odpowiadającym potrzebom gospodarczym, gdzie rozwinięta jest zarówno infrastruktura liniowa, jak i punktowa.

Rozwój sieci transportowych zbliża do siebie rynki gospodarcze, umożliwia aktywizację przemysłową i usługową regionu oraz zwiększenie produkcji, a więc poprzedza wzrost gospodarczy. Rozwój transportu aktywizuje obszary znajdujące się wokół jego infrastruktury. W przypadku transportu kolejowego taki rozwój jest możliwy wokół dobrze rozwiniętej infrastruktury punktowej w postaci: terminali, centrów logistycznych czy punków koncentracji prac przeładunkowych i usług logistycznych oraz dużych bocznic kolejowych działających w układzie sieciowym.

Więcej ciekawych artykułów pod: „KZA Express” 02(20).