Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw (Cz. 6)
Wyznaczając miejsca na rozwój różnego rodzaju skupisk zakładów produkcyjnych, należy brać pod uwagę możliwość dostępu infrastruktury różnych gałęzi transportu. Z przedstawionych wcześniej danych wynika, iż obecne tendencje w Polsce w zakresie infrastruktury punktowej pokazują, że liczba bocznic kolejowych w naszym kraju w ciągu ostatnich lat znacząco się zmniejszyła, i zasadniczo – oprócz nielicznych wyjątków – nie powstają nowe.
Przed Państwem kolejna część artykułu autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Więcej można znaleźć na: „KZA Express” 02(20).
Istnieje duże ryzyko, że – pomimo znacznych nakładów inwestycyjnych na transport kolejowy w zakresie rozbudowy infrastruktury liniowej – skala przewozów towarowych nie zwiększy się. Powodem tego jest m.in. brak punktów stycznych z innymi gałęziami transportu. W celu zachęcenia firm do korzystania z transportu kolejowego i zwiększenia liczby bocznic kolejowych, a tym samym odwrócenia niekorzystnych tendencji spadkowych, konieczne jest wprowadzenie zmian i szeregu ułatwień w obszarach: prawno-organizacyjnym, finansowym i technicznym. Wsparcie instytucji państwowych i unijnych w zakresie rozwoju terminali i bocznic do nadawania i odbioru przesyłek powinno być prowadzone do czasu zrównania kosztów dostępu do infrastruktury liniowej dla przewoźników kolejowych i samochodowych.
Inwestycje w transport kolejowy mogą być istotnym elementem rozwoju gospodarczego kraju i wychodzenia z kryzysu po okresie pandemii oraz po zakończeniu konfliktu na Ukrainie. Takie kierunki działań zostały wskazane również przez Unię Europejską w Decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2228 z grudnia 2020 r. Kolej jest dużym klientem wielu firm z różnych branż, poczynając od hutnictwa, poprzez energetykę, po przemysły: maszynowy, IT czy budowlany. Inwestycje infrastrukturalne od dawna były elementem napędzającym rozwój gospodarczy. Należy mieć na uwadze, że towarowy transport kolejowy wymaga większego zaangażowania firm produkujących na jego potrzeby w porównaniu do pasażerskiego transportu kolejowego. W wielu krajach Europy Zachodniej funkcjonowały lub nadal funkcjonują programy wsparcia rozwoju bocznic kolejowych, które były i są jednym z elementów mających na celu zahamowanie spadkowej tendencji udziału transportu kolejowego w rynku przewozu towarów. Dobrymi przykładami mogą być regulacje zastosowane w Niemczech, Austrii czy Szwajcarii.
Więcej na: „KZA Express” 02(20).