Funkcjonowanie rynku przewozów towarowych w 2020 r.

W 2020 roku podstawowe parametry rynku przewozów towarowych, czyli masa przewiezionych towarów – wykonana praca przewozowa i praca eksploatacyjna – kształtowały się na niższym poziomie niż w 2019 r.
W przewozach towarowych, podobnie jak w transporcie pasażerskim, kwiecień 2020 r. był najsłabszym miesiącem. Odnotowano spadek masy towarów przewiezionych w tym miesiącu w porównaniu do kwietnia 2019 r. na poziomie 16,6%, spadek wykonanej pracy przewozowej – 22,0%, a spadek pracy eksploatacyjnej – 19,9%.

Najwyższy wynik od przewiezionej masy w 2020 r. odnotowano w październiku – przewieziono 20,8 mln ton ładunków, czyli ok. 6% więcej niż we wrześniu 2020 r. W listopadzie 2020 r. wielkość przetransportowanej masy była bliska wielkości odnotowanej w październiku. W grudniu 2020 r. przetransportowano 19,8 mln ton ładunków. Listopad i grudzień byłyby miesiącami z lepszymi wynikami niż w 2019 r.

Odbicie po spowolnieniu

Po słabych wynikach w kwietniu, w kolejnych miesiącach przewozy towarowe koleją sukcesywnie wzrastały. Rok 2020 zakończył się wynikiem mniejszym o około 5,6% pod względem masy przewiezionych towarów. Kwestią kolejnych kilku miesięcy jest powrót do stanu i wielkości przewozów sprzed spowolnienia gospodarczego z zastrzeżeniem, że spadek w przewozach masowych częściowo związany jest z ogólną tendencją zmniejszania wykorzystania paliw kopalnych w sektorze energetycznym. Zmniejszenie wielkości kolejowego transportu towarów odnotowano już w 2019 r. w porównaniu do 2018 r., dlatego też niższe wyniki podstawowych parametrów w 2020 r. mogą być efektem mniejszego zapotrzebowania na transport towarów masowych, jedynie wzmocnionego przez spowolnienie wywołane przez pandemię COVID-19.

Opracowano na podstawie informacji Urzędu Transportu Kolejowego – https://www.utk.gov.pl/