Paradoks pandemii: Większa punktualność pociągów towarowych

Z porównania danych dotyczących punktualności w I-IV kwartale 2020 i 2019 r. wynika, że pociągi towarowe były bardziej punktualne w minionym roku.

Punktualność pociągów towarowych na przybyciu przy opóźnieniach powyżej 15 min 59 s w latach 2019-2020 Z danych za 2020 r. wynika, że oprócz sierpnia pociągi towarowe były bardziej punktualne niż w analogicznych miesiącach 2019 r. Większa punktualność była nieprzewidzianym, ale pozytywnym skutkiem pandemii koronawirusa.

Większa przepustowość

Bezpośrednią przyczyną takiego stanu rzeczy było zwiększenie przepustowości sieci spowodowane mniejszą liczbą pociągów pasażerskich. W kwietniu i maju 2020 r. udział pociągów, które były punktualne na przybyciu (opóźnienie nie przekroczyło 15 min 59 s), przekroczył 53%. W maju, najlepszym miesiącu 2019 r., liczony w ten sposób poziom punktualności wyniósł 43,57%. Punktualność pociągów towarowych jest jednym z kluczowych parametrów jakości kolei oraz ma znaczący wpływ na jej konkurencyjność względem transportu drogowego. Z tego względu obserwowany w III kwartale 2020 r. spadek punktualności do poziomu obserwowanego w 2019 r. był niepokojący. Zmiany po części były spowodowane zwiększeniem liczby pociągów zarówno towarowych jak i pasażerskich na sieci w III kwartale. W IV kwartale 2020 r. punktualność była wyższa niż w IV kwartale 2019 r.

Większa punktualność pociągów towarowych

Funkcjonowanie przewozów kolejowych w ruchu międzynarodowym utrzymywane jest na stabilnym poziomie, pomimo trwającego kryzysu epidemiologicznego. Spadek liczby pociągów pasażerskich wpłynął na zwiększenie przepustowości linii kolejowych, co pozwoliło zwiększyć punktualność na przybyciu w maju 2020 r. do 46,38%. Nieznaczny wzrost liczby pociągów międzynarodowych oraz przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich do wartości sprzed pandemii wpłynęły na spadek punktualności na przybyciu do 29,48% we wrześniu 2020 r.

Wzmocnić niezawodność przewozów

W związku z tym konieczne jest wdrożenie działań związanych z poprawą punktualności przewozów międzynarodowych, z uwzględnieniem oczekiwań Komisji Europejskiej. Komisja Europejska zwraca uwagę aby zarządcy infrastruktury oraz przewoźnicy kolejowi skupiali się na minimalizowaniu opóźnień na granicach oraz zwiększaniu elastyczności przewozów kolejowych. Niezawodność kolejowego transportu towarowego powinni wspierać zarządcy infrastruktury poprzez zacieśnienie współpracy z przewoźnikami w zakresie alokacji zdolności przepustowej i zarządzania operacyjnego dla międzynarodowych usług kolejowych.

Na podstawie informacji Urzędu Transportu Kolejowego – https://www.utk.gov.pl/