Perspektywy dla sieci trakcyjnej zasilanej prądem przemiennym o napięciu 25 kV (Cz. 1)

W 2019 roku pojawiły się informacje, że zdecydowano, aby nowo budowane linie kolejowe były wyposażone w sieć trakcyjną zasilaną prądem przemiennym o napięciu 25 kV. Takie plany pojawiały się już wcześniej, jednak nigdy nie doczekały się realizacji. Tym razem wiele wskazuje na to, że plan zostanie zrealizowany, chociaż w dość szczególnych okolicznościach.


Prezentujemy pierwszą część artykułu Piotra Kołaczka. Całość można przeczytać na: „KZA Express” 01(19)/2022.


W ostatnim czasie wyremontowano i przebudowano wiele odcinków linii kolejowych, ale budowa nowych linii o dużym znaczeniu dla sieci kolejowej w Polsce nie zdarzyła się od dawna. Okazją do rozbudowy sieci kolejowej o niebagatelne 1981 km ma być budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego. Na tych liniach ma być wykorzystany nowy system zasilania. Będzie to miało daleko idące konsekwencje dla przewoźników, którzy zechcą uruchamiać swoje pociągi na nowych trasach. Zostaną zmuszeni oni do zakupu lokomotyw zasilanych prądem przemiennym 25 kV i częstotliwości 50 Hz albo lokomotyw wielosystemowych. Biorąc pod uwagę, że dotychczasowy system zasilania prądem stałym o napięciu 3 kV zapewne będzie utrzymywany jeszcze przez wiele lat, wariant wielosystemowych lokomotyw wydaje się lepszym, bardziej uniwersalnym rozwiązaniem.

Więcej można znaleźć na: „KZA Express” 01(19)/2022.