Plan rozwoju sieci transportu kolejowego (Cz. 1)

W trudnych i mało przewidywalnych czasach plan rozwoju inwestycji infrastrukturalnych nabiera szczególnego znaczenia. Zmienność sytuacji oraz liczba czynników wpływających na decyzje z pewnością wzrosły w ciągu ostatnich kilku lat.


Zapraszamy do zapoznania się z pierwszą częścią serii o planie rozwoju sieci transportu kolejowego autorstwa Dariusza Wajsa. Cały tekst dostępny na: „KZA Express” 02(20).


Niestabilność sytuacji międzynarodowej, działania wojenne za naszą granicą, rosnąca inflacja i niepewność dotycząca koniunktury finansowej nie ułatwiają realizacji długofalowych inwestycji. Jednocześnie wzrasta znaczenie opracowania dokumentów wytyczających cele przeznaczone do realizacji w perspektywie dekady lub dłuższej. Istotne jest, aby wskazać kierunki rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce. Odpowiedzią na te potrzeby jest opracowany w 2021 r. dokument, w którym PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przedstawiły zamierzenia inwestycyjne na lata 2021–2030 z perspektywą do 2040 roku.

Priorytetowe inwestycje

W opracowaniu nadano priorytet inwestycjom, które spełniają główne cele określone we wcześniejszych strategicznych dokumentach unijnych oraz krajowych.
Do obszarów, które zostały uznane za priorytetowe, należą:

  1. spełnienie wymogów dla sieci bazowej infrastruktury transportu kolejowego, określonej w rozporządzeniu w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T);
  2. stworzenie spójnej sieci połączeń wojewódzkich i międzywojewódzkich, zapewniających bezpośrednie połączenia pomiędzy stolicami województw oraz miast powiatowych ze stolicami województw;
  3. modernizacja i rozbudowa linii kolejowych międzyaglomeracyjnych i aglomeracyjnych poprzez poprawę przepustowości węzłów miejskich, skrócenie czasu przejazdu, integrację ośrodków miejskich w układy aglomeracyjne oraz tworzenie powiązań sieciowych pomiędzy istniejącymi ośrodkami miejskimi w zagrożonych marginalizacją obszarach peryferyjnych;
  4. podniesienie parametrów ciągów towarowych poprzez zwiększenie kluczowych parametrów technicznych, tj.: dopuszczalnych nacisków na oś, długości użytecznych torów stacyjnych, a także likwidację punktowych ograniczeń prędkości spowodowanych np. złym stanem drogi kolejowej, lokalizacją przejazdów kolejowo-drogowych w poziomie szyn czy rodzajem rozjazdów, w szczególności na liniach i odcinkach jednotorowych;
  5. zapewnienie (usprawnienie) dostępu do portów morskich (Gdynia, Gdańsk, Szczecin, Świnoujście) poprzez podniesienie parametrów techniczno-eksploatacyjnych infrastruktury kolejowej i jej dostosowanie do rzeczywistych potrzeb przewoźników i kontrahentów oraz prognozowanych kierunków rozwoju portów;
  6. sukcesywne wdrażanie Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) – zgodnie z Krajowym Planem Wdrażania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności „Sterowanie” oraz GSM-R;
  7. likwidacja wąskich gardeł oraz poprawa parametrów sieci kolejowej w ramach inwestycji multilokalizacyjnych, w tym wpływających na wzrost bezpieczeństwa oraz zwiększających multimodalność;
  8. zapewnienie obsługi potrzeb związanych z obronnością i bezpieczeństwem w zakresie transportu wojsk w przypadku konfliktów zbrojnych lub walki ze skutkami katastrof naturalnych;
  9. dalsze obniżanie presji na środowisko naturalne, wywieranej przez sektor kolejowy, związanej z transportem osób i towarów.

Po więcej serdecznie zapraszamy na: „KZA Express” 02(20).