Plany inwestycyjne PKP PLK (Cz. 2)
Zamierzenia inwestycyjne PKP PLK zależą od dostępności funduszy. Mają one być finansowane z kilku źródeł.
Udostępniamy drugą część tekstu Piotra Kołaczka z najnowszego numeru „KZA Express” 02(18)/2021.
Zasadniczym, są środki przekazane przez Unię Europejską. Rada Europy przyznała je w lipcu 2020 r. a w grudniu 2020 potwierdziła tę decyzję kolejnymi ustaleniami. Na ich podstawie, w ramach Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2021-2027 oraz Europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy Polska będzie mogła otrzymać ok. 139 mld euro w formie dotacji oraz 34 mld euro w formie pożyczek. W przeliczeniu na złotówki oznacza to zastrzyk finansowy wysokości 776 mld PLN, w tym 623 mld PLN w formie dotacji i 153 mld PLN w formie bardzo nisko oprocentowanych pożyczek.
Nie ustalono jeszcze, jaką część tych środków będzie można przeznaczyć na infrastrukturę kolejową w Polsce.
Bardzo ważnym składnikiem wspomnianego finansowania będzie Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF – Recovery and Resilience Fund). Stanowi on największą część zaproponowanego przez KE i zatwierdzonego w lipcu przez Radę Europejską pakietu instrumentów finansowych które mają wspomagać odbudowę gospodarek europejskich po pandemii spowodowanej wirusem SARS-Cov-2. Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności ma do dyspozycji 312,5 mld EUR w dotacjach i 360 mld EUR w pożyczkach. Środki są dostępne dla wszystkich państw członkowskich. Dla Polski zaplanowano ok. 23,8 mld euro, co czyni nas jednym z największych beneficjentów tego pakietu.
Pozostała część pieniędzy na inwestycje w infrastrukturę kolejową pochodzi ze środków krajowych (z budżetu państwa i Funduszu Kolejowego) oraz ze środków własnych PKP PLK S.A.
Wieloletni Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej „Kolej Plus” do 2028 roku dysponuje środkami wysokości 6 588 mln PLN. Dofinansowanie ze środków z dokapitalizowania PKP PLK S.A. wynosi 85% kosztów kwalifikowanych (5 599,80 mln PLN), zaś łączny wkład własny jednostek samorządu terytorialnego – 15% kosztów kwalifikowanych (988,20 mln PLN).
Zapraszamy do przeczytania całego tekstu w najnowszym „KZA Express” 02(18)/2021.