Plany inwestycyjne PKP PLK (Cz. 3)

Zamierzenia inwestycyjne PKP PLK S.A. podzielono na kilka grup, w zależności od ich zasięgu i proponowanych źródeł finansowania. Zasadniczym, są środki przekazane przez Unię Europejską. Rada Europy przyznała je w lipcu 2020 r.


Udostępniamy trzecią część tekstu Piotra Kołaczka z najnowszego numeru „KZA Express” 02(18)/2021.


Projekty ponadregionalne, z uwagi na zakres działań, mają być realizowane w ramach programów ogólnokrajowych: Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Military Mobility.

Projekty związane z inwestycjami Centralnego Portu Komunikacyjnego Sp. z o.o. będą finansowane z Funduszu Spójności.

Projekty multilokalizacyjne, których celem jest horyzontalne rozwiązanie problemów występujących w obrębie polskiej sieci kolejowej, będą miały charakter zbiorczych inwestycji w wielu miejscach w Polsce. Wstępnie proponowane źródła finansowania: Fundusz Spójności (w tym środki przeznaczone na infrastrukturalne projekty aglomeracyjne), Military Moblity, budżet państwa, Krajowy Plan Odbudowy.

Planowana jest również realizacja projektów regionalnych, dla których przewidziano następujące źródła finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Kolej Plus, Krajowy Plan Odbudowy.

W ramach wszystkich projektów zaplanowano:

  • 126 zadań w kategorii projektów ponadregionalnych;
  • 19 zadań związanych z budową CPK;
  • 39 zadań w ramach projektów multilokalizacyjnych;
  • 200 zadań w ramach projektów lokalnych.

Szczegółowe zestawienie wszystkich zadań wraz ze wskazaniem ich zakresu i miejsca realizacji jest bardzo ciekawą lekturą. Zajmuje 12 z 27 stron dokumentu. Można się z nim zapoznać na stronie PLK:
https://www.plk-sa.pl/rozwoj/zamierzenia-inwestycyjne.

Zapraszamy do przeczytania całego tekstu w najnowszym „KZA Express” 02(18)/2021.