Proekologiczne rozwiązania na kolei, cz. 2

Odnawialne źródła energii (OZE) to jedna z najbardziej oczywistych alternatyw dla węgla. Warto odnotować fakt, że od kilku lat spółki odpowiedzialne za zasilanie taboru wykorzystującego trakcję elektryczną pracują nad zwiększeniem wykorzystania technologii OZE w jak największym stopniu. Choć Polska dysponuje dużymi i zróżnicowanymi zasobami tych źródeł, są one wciąż wykorzystane tylko w niewielkim stopniu.

Wyzwaniem w kontekście wykorzystywania OZE jako alternatywy dla paliw wysokoemisyjnych jest m.in. to, że obecnie nie występują takie odnawialne źródła energii, które funkcjonowałyby efektywnie bez względu na pogodę, porę roku i dnia; brak jest również w pełni zadowalających bądź możliwych do szybkiego wdrożenia sposobów magazynowania energii elektrycznej.

Transport intermodalny

Mówiąc o proekologicznych rozwiązaniach na kolei, warto także wspomnieć o dynamicznie rozwijającym się transporcie intermodalnym, czyli przewozie ładunków przy wykorzystaniu więcej niż jednego rodzaju transportu. W transporcie intermodalnym w Polsce przewozi się głównie kontenery, co jest zgodne ze światowym trendem. Dzięki sukcesywnym modyfikacjom jednostek kontenerowych możliwe jest ich zastosowanie przy przewozie nie tylko ładunków drobnicowych, lecz również masowych, płynnych, a także materiałów niebezpiecznych.

Ekologiczny tabor

Najważniejszym wyznacznikiem ekologiczności kolei z całą pewnością jest jej tabor. Choć średnia wieku taboru kolejowego w Polsce sugerowałaby, że polska kolej jest przestarzała, należy jednak podkreślić, że w ciągu ostatnich lat tabor kolejowy został znacząco odmłodzony (m.in. dzięki kończącej się właśnie perspektywie unijnej). Aby polska kolej była w stanie wytrzymać konkurencję z innymi przewoźnikami, którzy już teraz realizują wielomilionowe inwestycje w ekorozwiązania, niezbędne są dalsze, duże nakłady finansowe w innowacyjne rozwiązania przyjazne dla środowiska.

Warto zaznaczyć, że w przypadku kolei całkowite przejście na czysto ekologiczne rozwiązania warunkowane jest wieloma czynnikami, także natury prawnej i finansowej.

Z uwagi na to, że transport zużywa około 30% energii wykorzystywanej przez człowieka, rozwój rozwiązań proekologicznych w tym zakresie stanowi kluczową kwestię w przechodzeniu na gospodarkę niskoemisyjną. Patrząc na możliwości istniejące w obszarze kolei, mamy do dyspozycji bardzo duży potencjał w zakresie rozwiązań proekologicznych.

 

Na podstawie artykułu opublikowanego w magazynie „KZA Express” nr 01(17)/2021