Przewoźnicy kolejowi w Polsce na tle innych krajów Europy

W danych publikowanych przez ERA (Agencję Kolejową Unii Europejskiej) wynika, że w Europie na koniec 2020 r. wydanych było 634 licencji kolejowych na przewozy rzeczy, stanowiło to ok 40% więcej niż na początku 2013 r. (452 licencji).

Najwięcej licencji wydanych było w Niemczech – ok. 23% wszystkich licencji funkcjonujących w Europie (28 krajów będących w bazach ERADIS). Polska pod względem liczby licencji plasuje się na 2. miejscu, z udziałem w rynku na poziomie ok. 17% z liczby wydanych licencji.

Polski rynek kolejowy – jednym z najbardziej otwartych w Europie

Na 3. miejscu znajdują się Czechy. Można stwierdzić na tej podstawie, że rynek kolejowy w naszym kraju należy do jednych z najbardziej otwartych wśród krajów europejskich. Pod względem wielkości wykonanej pracy przewozowej w przewozach towarów liderem są Niemcy. Polska pod względem wielkości wykonanej pracy przewozowej, podobnie jak w przypadku liczby wydanych licencji, plasuje się na drugim miejscu.

Dynamiczny rozwój

Rynek kolejowy pod względem liczby przewoźników i przedsiębiorstw starających się o licencje na przewozy rzeczy rozwija się dynamicznie. Świadczy o tym liczba wniosków jakie w ostatnich latach wpłynęły do Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego.

Motywacje do działania

Przedsiębiorcy, którzy starali się o licencję w okresie objętym badaniem reprezentują różne branże gospodarki oraz kierowali się różnymi motywacjami podejmując decyzje o ubieganie się o licencję przewoźnika. Wśród badanych firm znajdują się reprezentanci kilku branż gospodarki, którzy korzystali dotychczas z transportu kolejowego jako zleceniodawcy jak również firmy powiązane z rynkiem przewozów kolejowych kapitałowo lub personalnie. Biorąc pod uwagę rodzaj dotychczas prowadzonej działalności oraz motywacje jakimi kierowano się przy podjęciu decyzji o rozpoczęciu działalności przewozowej przedsiębiorców można podzielić na kilka grup.

Pierwszą grupę reprezentują spółki przemysłowe działające w takich branżach jak: budownictwo czy sektor stalowo-złomowy chcące w ramach obsługi własnych grup realizować łańcuchy dostaw oparte na transporcie kolejowym. Wśród przewoźników działających w powyższym modelu znajduje się również jeden reprezentant branży spożywczej.

Szansa na rozwój biznesu na ryku przewozów kolejowych

Kolejną grupą są przedsiębiorstwa powiązane z już istniejącymi na rynku w sposób kapitałowy lub personalny. Kolejną grupę reprezentują przedsiębiorcy niepowiązani z funkcjonującymi na rynku i niereprezentujący dużych grup produkcyjnych, którzy widzą szansę na rozwój biznesu na ryku przewozów kolejowych. Wśród nowych przewoźników znajdują się również podmioty rozszerzające swoją działalność o przewozy kolejowe reprezentujące najdynamiczniej rozwijający się sektor kolejowych przewozów intermodalnych, których dotychczasowa działalność oparta była na innych elementach łańcucha dostaw takich jak: działalność operatora intermodalnego, terminalowa, spedycyjna.

Na podstawie informacji Urzędu Transportu Kolejowego – https://www.utk.gov.pl/