Rynek pracy branży kolejowej po pandemii (Cz. 2)

Należy pamiętać, że oprócz przewoźników w sektorze kolejowym operują także firmy świadczące szerokie spektrum usług, w tym te dbające o serwisowanie wagonów, składów pociągowych i lokomotyw.


Prezentujemy kolejny fragment tekstu Beaty Pałac o rynku pracy na kolei. Całość dostępna na: „KZA Express” 02(20).


Istnieje także wiele przedsiębiorstw wspierających i utrzymujących infrastrukturę kolejową – czy to przez wykonywanie napraw torów oraz bocznic, czy przez modernizację linii kolejowych (np. dzięki urządzeniom sterowania ruchem kolejowym). Znaczna liczba firm wspiera również skomplikowane procesy kontrolne na kolei, m.in. dokonując technicznych oględzin infrastruktury i taboru czy uczestnicząc w komisjach powypadkowych.

Pandemia a praca na kolei

Choć pandemia nie przerwała działań zarządcy infrastruktury kolejowej oraz ruchu pasażerskiego, to jednak znacząco wpłynęła ona na system pracy w tych sektorach. Według rzecznika PKP PLK w szczytowym okresie pandemii pracę zdalną wykonywało 3423 z ponad 38 tys. pracowników. – Wbrew pierwszym obawom pandemia nie wpłynęła negatywnie na funkcjonowanie systemu kolejowego. Wprawdzie kolejarze, zwłaszcza ci bezpośrednio odpowiedzialni za prowadzenie i realizację ruchu pociągów, ze względu na charakter swojej pracy w większości nie mogą wykonywać swoich zadań zdalnie, ale w porę udało się wprowadzić przepisy gwarantujące im odpowiednią mobilność – zauważa dr Jakub Majewski, Prezes Zarządu Fundacji ProKolej.

Artykuł dostępny na: „KZA Express” 02(20).