Rynek pracy branży kolejowej po pandemii (Cz. 6)
Jednym ze sposobów na poradzenie sobie z deficytem pracowników oraz upewnienie się, że nie grozi nam zapaść na kolejowym rynku pracy, jest poprawa efektywności procesu szkolenia.
Udostępniamy ostatni fragment tekstu Beaty Pałac poświęconego rynkowi pracy na kolei. Całość, jak zawsze, dostępna na: „KZA Express” 02(20).
– Polski model kształcenia kolejarzy jest sztywny i archaiczny. Żeby poprawić atrakcyjność pracy w tym sektorze, zwłaszcza wśród młodych ludzi, przygotowanie zawodowe trzeba uporządkować, unowocześnić i skrócić. Nie może być tak, że zdobycie uprawnień do prowadzenia pociągów trwa dłużej niż wyrobienie licencji pilota. Wszędzie wokół kształcenie idzie do przodu, zmieniają się narzędzia i metody edukacyjne. Sektor musi się do tych trendów dostosować, bo inaczej nie znajdzie pracowników – zauważa dr Jakub Majewski, Prezes Zarządu Fundacji ProKolej. Szansą na wzmocnienie atrakcyjności pracodawców z sektora kolejowego może być także rozwój nowych technologii, które przyciągną do pracy w sektorze osoby o trudnych do znalezienia umiejętnościach technicznych i inżynieryjnych. – Inwestycje w podnoszenie jakości obsługi klienta (przede wszystkim w kanałach online), a także w cyfryzację i informatyzację kolei (w tym wdrażanie i rozwój rozwiązań mobilnych) oznaczają zapotrzebowanie na specjalistów, dla których jednym z magnesów może być praca zdalna a (przynajmniej wydaje się być ona warunkiem koniecznym oferty, aby w ogóle te grupy pracowników ją rozważały). Przewagą kolei mogą być możliwości rozwojowe, w tym inwestowanie w szkolenia, rozwój kadr oraz podnoszenie kwalifikacji. Kolej ma taki potencjał, a – jak pokazują nasze badania – pracownicy mogą go szczególnie docenić – komentuje Mateusz Żydek z Randstad. Podobnego zdania jest dr inż. Andrzej Kochan z PW, który uważa, że szkolenia pracowników w zakresie korzystania z nowych technologii są niezbędnym elementem zarządzania kadrami w sektorze kolejowym. – Należy odejść od założenia, że dostawcy nowoczesnych rozwiązań technologicznych dla kolei będą utrzymywali nowoczesne urządzenia w pełnym wymiarze (np. w ramach outsourcingu czy gwarancji). Nawet przy zapewnieniu takiej usługi konieczne jest dokładne zrozumienie podstaw zasad ich działania i utrzymania oraz znajomość metod zarządzania zmianami – przekonuje.
Po więcej zapraszamy na: „KZA Express” 02(20).