Rynek przewozów intermodalnych w 2020 r.
Transport intermodalny z roku na rok wzrasta i stanowi coraz ważniejszy element w polskim systemie kolejowym.
Odbywa się to przy zauważalnym spadku przewozu ładunków masowych z dominujących na rynku grup ładunków – węgla i kruszyw. Wyraźnie też rysuje się potrzeba wsparcia dynamicznie rozwijającego się rynku transportu intermodalnego i wykorzystania szansy dla Polski, jaką stwarza tranzyt na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Zmiany zbieżne z polityką Unii Europejskiej
Zmiany zachodzące na rynku są zbieżne z polityką Unii Europejskiej, która zakłada promocję rozwiązań służących równoważeniu transportu oraz wykorzystanie niskoemisyjnych środków transportu, takich jak kolej. Wpisuje się to również w założenia „Europejskiego Roku Kolei”. Wydarzenie to w założeniach Komisji Europejskiej służy również do promocji Europejskiego Zielonego Ładu. W transporcie ma się przejawiać poprzez zwiększenie roli kolei w przewozie osób i towarów jako najbardziej ekologicznej jego formy.
Wzrosty parametrów przewozów intermodalnych w 2020 roku
Pomimo pandemii koronawirusa zbieżne z polityką Unii Europejskiej w Polsce wskazują na wzrosty we wszystkich badanych parametrach. Na podstawie dostępnych na moment przygotowania niniejszego opracowania danych wynika, że w trzech pierwszych kwartałach 2020 r. przetransportowano blisko 17 mln ton skonteneryzowanych ładunków, co stanowi wzrost o 18,2% w stosunku do analogicznego okresu 2019 r. O 22,3% wzrosła w tym okresie liczba przetransportowanych TEU, osiągając poziom 1 914 435 szt. Nieco mniejsze wzrosty dotyczą pracy przewozowej, gdzie zanotowano wzrost o 5,7%. Wyniki te istotnie poprawiły udział przewozów intermodalnych w transporcie towarów. Po pierwszych trzech kwartałach 2020 r. udział w masie ładunków osiągnął 10,5%, a w pracy przewozowej 14,5%.
Na podstawie informacji Urzędu Transportu Kolejowego – https://www.utk.gov.pl/