Zarządzanie transportem kolejowym w sytuacjach kryzysowych (Cz. 1)

Sytuacje nagłe i kryzysowe, takie jak wojna w sąsiednim kraju, prowokują do stawiania pytań dotyczących roli transportu kolejowego w logistyce obronnej, a także do poruszania kwestii związanych z przewozem towarów i osób w nowych okolicznościach geopolitycznych. Zupełnie nowe warunki wymagają przestrzegania określonych procedur oraz przewartościowania priorytetów. Jakie wyzwania stoją dziś przed branżą kolejową?


Prezentujemy pierwszą część tekstu Beaty Pałac, który można znaleźć w najnowszym „KZA Express” 01(19)/2022.


 Nadzwyczajna sytuacja międzynarodowa, jaką jest wojna w Ukrainie, uwypukla rolę i znaczenie transportu, który stanowi ważny element krytycznej infrastruktury państwa i odpowiada za jego bezpieczeństwo. Jaką rolę odgrywa kolej w utrzymaniu bezpieczeństwa kraju w sytuacji wojny? – Oczywistym jest, że nie wszystkie informacje tego typu są jawne, trudno więc o tej kwestii mówić w pełni otwarcie, jednakże podstawowe zadania kolei w przypadku działań wojennych określić można łatwo. Należą do nich: transport ciężkiego sprzętu wojskowego i żołnierzy, ewakuacja uchodźców czy przewóz towarów mających na celu zabezpieczenie działania istotnej infrastruktury dla funkcjonowania państwa – odpowiada dr inż. Andrzej Kochan, kierownik Zespołu Sterowania Ruchem Kolejowym oraz Zakładu Sterowania Ruchem i Infrastruktury Transportu Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej.

Przygotowani na kryzys?

Ponieważ każda sytuacja kryzysowa generuje określone ryzyka (w przypadku kolei mogą to być m.in. utrudnione bądź niepoprawne działanie, ale także celowe ataki), w Polsce powstał kolejowy system zarządzania kryzysowego. Zasady organizacji kolejowego systemu zarządzania kryzysowego w czasie wystąpienia zagrożeń oraz sytuacji kryzysowych na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz w budynkach i budowlach przeznaczonych do obsługi osób i rzeczy określa uchwała Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z 30 października 2017 roku. Ten sam dokument reguluje również zasady monitorowania bieżącej pracy eksploatacyjno-przewozowej w sytuacjach nadzwyczajnych. Kolejowy system zarządzania kryzysowego tworzą specjalnie powoływane zespoły na różnych szczeblach kierowania oraz działania wynikające z zasad organizacji, które są uruchamiane w razie wystąpienia zagrożeń i sytuacji kryzysowych. Jego celem jest zapewnienie współdziałania, zachowania spójności i ciągłości podejmowania decyzji, skutecznego przeciwdziałania zagrożeniom i sytuacjom kryzysowym. W sytuacji działań wojennych krytycznym elementem procesów logistycznych – obok przewozów pasażerskich – staje się także towarowy transport kolejowy. – PKP Cargo posiada pisemne porozumienie z wojskiem dotyczące przewozów o łącznej wartości ok 1 mld zł. Wojsko posiada własny, wyspecjalizowany tabor, np. platformy do przewozu ciężkiego sprzętu – wyjaśnia dr inż. Andrzej Kochan z Politechniki Warszawskiej.

Zapraszamy do lektury całości w najnowszym „KZA Express” 01(19)/2022.