Nowe wiadukty na Centralnej Magistrali Kolejowej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą prace modernizacyjne na wielu odcinkach trakcji. Centralna Magistrala Kolejowa, zapewniająca połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem, jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.

 

Inwestycje PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., opiewające na kwotę ponad 104 mln zł, przygotowują CMK do prędkości powyżej 200 km/h. Z tych środków finansowany jest zakup pociągów mających kursować Centralną Magistralą Kolejową oraz budowa nowych wiaduktów w Koziej Wsi i Motycznie w woj. świętokrzyskim oraz w Zachorzowie Kolonii i Radwanie w woj. łódzkim. Nowe obiekty mają zwiększyć poziom bezpieczeństwa i umożliwić podniesienie prędkości pociągów m.in. z Warszawy do Krakowa i Katowic.

Prace na CMK zaplanowano na lata 2019–2021. To część większego projektu ze środków budżetowych pn. „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”.

Bezpieczniej i sprawniej dla kolei i kierowców i pieszych

 

Obecnie trwają prace przy budowie 4 wiaduktów, które zastąpią przejazdy w poziomie szyn w woj. świętokrzyskim i łódzkim. Dzięki wybudowaniu tych wiaduktów pociągi będą mogły kursować z prędkością powyżej 200 km/h. Te inwestycje przyczynią się również do usprawnienia ruchu drogowego poprzez wyeliminowane oczekiwanie kierowców przed rogatkami. Inwestorzy pomyśleli również o pieszych i rowerzystach, dla których zaplanowano bezpieczne ścieżki, dzięki temu, że na każdym wiadukcie będą dwa pasy jezdni o szerokości 3 m.

Zaawansowane prace

 

Najbardziej zaawansowane są prace w Koziej Wsi i Motycznie w woj. świętokrzyskim. Na budowach gotowe już są po dwie z czterech podpór wiaduktów, gdzie wykonano już konstrukcje stalowe i betonowanie, a obecnie, po wzmocnieniu podłoża i przygotowaniu fundamentów, budowane są kolejne podpory. W Zachorzowie Kolonii i Radwanie w woj. łódzkim kończy się wzmacnianie terenu pod nasypami drogowymi i zabezpieczanie nasypu kolejowego. Kolejnym etapem będzie budowa nasypów drogowych. W Radwanie rozpoczęto już wykonywanie podpór.

Po Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi pojadą z prędkością ponad 200 km/h

 

Inwestycje PLK na Centralnej Magistrali Kolejowej skrócą czas podróży. Dostosowują linię do prędkości powyżej 200 km/h i zwiększają poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym,. W ubiegłym roku PLK zmodernizowały 14 obiektów na szlaku Idzikowice – Opoczno Płd. oraz stację techniczną w Idzikowicach. Obecnie trwa przebudowa obiektów inżynieryjnych na odcinku między Pilichowicami a Olszamowicami. Na koniec 2023 r., po wykonaniu wszystkich zaplanowanych prac na Centralnej Magistrali Kolejowej oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziom 2, na linii CMK planowany jest przejazd z prędkością do 250 km/h.

Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. jako firma od wielu lat świadcząca usługi w zakresie realizacji projektów związanych z infrastrukturą kolejową, modernizacją linii kolejowych oraz montażem urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wykonuje wiele prac w zakresie modernizacji linii kolejowych.

 

Opracowano na podstawie informacji prasowych Grupy PKP.