Zarządzanie transportem kolejowym w sytuacjach kryzysowych (Cz. 2)
Choć branża kolejowa przygotowana jest na sytuacje kryzysowe, kilkadziesiąt lat pokoju na pewno wpłynęło na rozluźnienie poszczególnych regulacji. Warto zastanowić się zatem, jakie aspekty zarządzania kryzysowego wymagają szczególnego zainteresowania w obliczu rosyjskiej inwazji na Ukrainę.
Udostępniamy fragment tekstu Beaty Pałac, który można znaleźć w najnowszym „KZA Express” 01(19)/2022.
Na pewno potrzebny jest przegląd pod kątem nowej sytuacji; zwróciłbym szczególną uwagę na konieczność rozsądnego wyboru poziomu rezerw w infrastrukturze oraz zasobach taborowych – zauważa dr inż. Tadeusz Syryjczyk, partner w ZDG TOR. Z kolei dr inż. Andrzej Kochan z Politechniki Warszawskiej zwraca uwagę na konieczność uaktualnienia planów zachowania ciągłości działania systemu kolei. – Szczególnie należy zwrócić uwagę na strategiczne rejony kraju, np. przesmyk suwalski i strategiczną linię Via Baltica – podkreśla. Z uwagi na to, że działania wojenne toczone są na terenach postsowieckich, warto także przyjrzeć się kwestii torów o szerszym rozstawie szyn, które tam występują, a prowadzą w głąb Polski. – Przenalizowane powinny być zagrożenia wynikające z tego faktu, w tym te dotyczące linii LHS – komentuje dr inż. Andrzej Kochan. – Istnieją również inne grupy zagrożeń, które wymagają zbadania. Należą do nich zagrożenia organizacyjne związane z centralizacją sterowania ruchem kolejowym, w tym cyberbezpieczeństwem. Plan ciągłości działania systemu kolei powinien przewidywać reakcje na te zagrożenia – dodaje. Warto wspomnieć, że wytyczne dotyczące cyberbezpieczeństwa dla pracowników kolei opracowane zostały w 2021 roku przez Centrum Wymiany i Analizy Informacji ISAC-Kolej. Obejmują one m.in. opis oraz rekomendowaną reakcję na cztery podstawowe zagrożenia (złośliwe oprogramowanie, rozproszone blokowanie usług, nieuprawniony dostęp, kradzież oraz manipulację oprogramowaniem) i stanowią syntezę udostępnionego przez Komisję Europejską dokumentu „Transport cybersecurity toolkit”.
Przewozy kolejowe w kryzysie
Rosyjska agresja wpłynęła na zmianę warunków funkcjonowania rynku transportowego już w pierwszych dniach wojny. – Okazało się, że sprawnie funkcjonująca kolej jest niezbędnym elementem zarówno łańcuchów zaopatrzenia wojsk broniących terytorium Ukrainy, jak i pomocy dla poszkodowanych. Pociągi pasażerskie stały się podstawowym środkiem ewakuacji setek tysięcy osób uciekających z terenów, na których toczą się walki, i przewozu pomocy humanitarnej. I co warte podkreślenia, mobilizacja i pomoc w tym zakresie obejmuje koleje i przewoźników z kilkunastu krajów europejskich – komentuje Jakub Majewski, prezes Zarządu Fundacji ProKolej.
Zapraszamy do lektury całości w najnowszym „KZA Express” 01(19)/2022.