Deklaracja w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym

W trosce o zapewnienie bezpieczeństwa w transporcie kolejowym w 2016 r. został opracowany i wdrożony projekt Deklaracja w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym. Ideą przyświecającą pomysłodawcom Deklaracji jest promocja aktywności w podejmowaniu wszelkich działań zmierzających do podniesienia poziomu bezpieczeństwa transportu kolejowego.

 

Sygnatariusze Deklaracji, wśród których są między innymi: Minister Infrastruktury, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, Komendant Główny Policji, Główny Inspektor Ochrony Środowiska, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz zarządcy infrastruktury kolejowej, przewoźnicy, użytkownicy bocznic kolejowych, a także jednostki naukowe i badawcze, jednostki certyfikujące, stowarzyszenia i media, stworzyli dokument myślą o wszystkich uczestnikach rynku kolejowego.

Głównym założeniem Deklaracji w sprawie rozwoju kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym jest wdrożenie zasad kultury bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz zachęcanie wszystkich przedsiębiorców działających w branży kolejowej do poprawy bezpieczeństwa polskiego transportu kolejowego jako wartości nadrzędnej oraz kluczowego warunku dla zrównoważonego rozwoju branży kolejowej.

 

Dla bezpiecznej kolei

 

Uczestnictwo w tworzeniu bezpiecznej kolei, propagowanie dobrych praktyk, wzbudzenie zaufania społecznego to tylko niektóre korzyści z udziału w projekcie. Wspólnym celem sygnatariuszy Deklaracji jest bezpieczna polska kolej.

 

Podpisanie Deklaracji jest wyrazem oświadczenia woli przestrzegania i stosowania się do następujących zasad:

– postrzeganie bezpieczeństwa jako wartości nadrzędnej dla pracowników i organizacji,

– akceptowanie standardów bezpieczeństwa i zintegrowanie ich z codzienną działalnością,

– szczere i otwarte postępowanie w zakresie tzw. słabych punktów, ukierunkowanie na znalezienie rozwiązań,

– odchodzenie od przypisywania winy,

– rejestrowanie i analizowanie zaistniałych zdarzeń,

– zgłaszanie wszelkiego rodzaju nieprawidłowości i błędów,

– rzetelny wewnętrzny nadzór nad realizacją procesów systemów zarządzania,

– ciągłe doskonalenie systemów zarządzania poprzez wdrażanie działań korygujących i zapobiegawczych,

–  zero tolerancji dla naruszeń przepisów prawa oraz procedur wewnętrznych.