System Zarządzania Bezpieczeństwem

System Zarządzania Bezpieczeństwem został opracowany i wdrożony w celu stosowania zasad i wymagań związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego, określonych w prawie krajowym i unijnym.

 

Zgodnie z definicją zawartą w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady Europy w sprawie bezpieczeństwa kolei wspólnotowych System zarządzania bezpieczeństwem (ang. Safety Management System / SMS) oznacza organizację i środki przyjęte przez zarządcę infrastruktury lub przewoźnika kolejowego w celu zapewnienia bezpiecznego.

Przewoźnicy kolejowi i zarządcy infrastruktury kolejowej mają obowiązek tworzyć systemy zarządzania bezpieczeństwem w oparciu o kryteria wynikające z przepisów wspólnej metody bezpieczeństwa w zakresie oceny zgodności. Obowiązek ten jest regulowany rozporządzeniem Komisji UE oraz rozporządzeniem Ministra Transportu w sprawie systemów zarządzania bezpieczeństwem w transporcie kolejowym.

 

Zapewnić spokój i bezpieczeństwo

 

System zarządzania bezpieczeństwem obejmuje całokształt opracowanych i wdrożonych na potrzeby danego podmiotu zasad normujących działanie danego podmiotu w obszarze bezpieczeństwa. Obejmują one m.in. przepisy wewnętrzne, procedury wewnętrzne, instrukcje stanowiskowe. Podział odpowiedzialności w ramach podmiotu, w tym odpowiedzialność kierownictwa, zapewnianie kompetencji do realizacji określonych zadań, zarządzanie zasobami umożliwia ułożenie w bezpieczny sposób relacji z innymi podmiotami, w tym z zarządcą infrastruktury, przewoźnikami oraz podwykonawcami.

 

Istotą rozwiązań przyjętych w ramach SMS jest zapewnienie zdolności przedsiębiorstwa do stałej identyfikacji zagrożeń we wszystkich obszarach prowadzonej działalności, w tym wynikających ze współpracy z innymi podmiotami (np.  przewoźnika z zarządcą infrastruktury), współpracy z podwykonawcami (np. usługi w zakresie utrzymania infrastruktury lub pojazdów, usługi trakcyjne czy outsourcing personelu) oraz zarządzanie ryzykami związanymi z tymi zagrożeniami.

 

Właściwie opracowane i skuteczne procedury SMS powinny zapewniać z jednej strony aktywne wdrażanie środków kontroli ryzyka, a z drugiej strony monitorowanie efektywności stosowanych rozwiązań i stałe doskonalenie przyjętych procedur, instrukcji i przepisów, celem utrzymania wymaganego poziomu bezpieczeństwa prowadzonej działalności. Rozwiązania wprowadzane  przez przedsiębiorstwo, umożliwia sprowadzenie zidentyfikowanego ryzyka do wartości akceptowalnej.

 

Nadzór nad ryzykiem

 

Zadaniem Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem jest m.in. zapewnienie nadzoru nad ryzykiem związanym z prowadzoną działalnością, łącznie z ryzykiem dotyczącym usług utrzymania taboru, dostaw materiałów i usług oraz ryzykiem mogącym powstać w wyniku działalności osób trzecich. Oznacza to konieczność rozpoznawania wszystkich rodzajów ryzyka związanych z działalnością oraz stosowania odpowiednich środków w celu jego kontroli i ograniczenia.

Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. jako wykonawca prac w infrastrukturze kolejowej mają świadomość, że zapewnienie bezpieczeństwa pasażerów jest najwyższą wartością i wymaga niezwykłej staranności podczas całego procesu realizacji inwestycji, zatem firma dokłada wszelkich starań, aby zapewnić swoim partnerom biznesowym maksymalny komfort realizacji kontraktów, a pasażerom spokój i bezpieczeństwo podczas podróży.