Plan rozwoju sieci transportu kolejowego (Cz. 3)
Fundusz ten wynosi 312,5 mld EUR w dotacjach i 360 mld EUR w pożyczkach dostępnych dla wszystkich państw członkowskich. Polska jest w gronie jego największych beneficjentów z alokacją ok. 23,8 mld EUR. Środki w jego ramach będą rozdysponowane na bazie tworzonych przez każdy kraj członkowski Krajowych Planów Odbudowy (KPO), definiujących niezbędne inwestycje i reformy w oparciu o rekomendacje i wskazania KE zawarte dla każdego kraju członkowskiego w sprawozdaniach rocznych w ramach europejskiego semestru.
Zapraszamy do przeczytania drugiej części cyklu o planie rozwoju sieci transportu kolejowego autorstwa Dariusza Wajsa. Cały tekst dostępny na: „KZA Express” 02(20).
Fundusz ma założony obowiązkowy earmarking – tj. przeznaczenie 37% jego środków na działania proklimatyczne i 20% na transformację cyfrową (również na poziomie indywidualnego KPO). Wskazane powyżej kwoty alokacji środków UE w poszczególnych funduszach oparte są na aktualnym stanie wiedzy wynikającym z zawansowania procesów legislacyjnych i decyzyjnych na poziomie UE” .
W dalszych partiach przygotowanego opracowania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wskazują również na środki wewnętrzne, wymieniając środki krajowe (budżet państwa, Fundusz Kolejowy) oraz środki własne PKP PLK S.A.:
„W przypadku programu wieloletniego Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej+ do 2028 roku łączna wysokość środków finansowych przeznaczonych na realizację Programu [programu rozwoju transportu kolejowego w Polsce – przyp. red.] wynosi 6 588,00 mln PLN. Poziom dofinansowania ze środków pochodzących z dokapitalizowania PKP PLK S.A. wynosi 85% (5 599,80 mln PLN) kosztów kwalifikowanych, zaś łączny wkład własny jednostek samorządu terytorialnego – 15% (988,20 mln PLN) kosztów kwalifikowanych”.
Dokument „PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – zamierzenia inwestycyjne na lata 2021–2030 z perspektywą do 2040 roku” – poza listą priorytetów oraz ramowymi źródłami finansowania – zawiera również m.in. opis strategicznych dokumentów krajowych i unijnych, zamierzenia inwestycyjne w kontekście prognozy odziaływania na środowisko czy listę projektów regionalnych oraz projektów związanych z inwestycjami w ramach CPK.
Więcej na: „KZA Express” 02(20).