Projekt CPK spójny z planami europejskimi

Inwestycje CPK wpisują się w główne cele strategii transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T, w tym:

  • Zapewnienie spójności terytorialnej UE i poprawę swobodnego przepływu osób i towarów – tę funkcję będzie pełniło nowe lotnisko przesiadkowe dla regionu zamieszkanego łącznie przez 180 mln ludzi.
  • Zapewnienie integracji różnych rodzajów transportu – węzeł CPK zapewni połączenie w jednym miejscu sieci drogowej, kolejowej i transportu lotniczego. Inwestycje CPK związane z transportem kolejowym dadzą też „zielony efekt” przeniesienia części ruchu pasażerskiego i towarowego z dróg na tory.
  • Budowę brakujących połączeń i usunięcie wąskich gardeł – CPK wypełni lukę w sieci kolei dużych prędkości oraz węzła lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T (1315/2013) zobowiązuje kraje członkowskie UE do tego, aby sieć bazowa osiągnęła kształt i zapisane parametry do końca 2030 r.

Port Solidarność wraz z linią KDP Warszawa – Łódź – Poznań / Wrocław (tzw. igrek) jest ujęty w IV Planie Pracy dla korytarza sieci bazowej TEN-T Morze Północne – Bałtyk przyjętym w kwietniu 2020 r.

Zdjęcie: Terminal CPK. Koncepcja Zaha Hadid Architects.

Na podstawie artykułu dyrektora ds. komunikacji i PR CPK Konrada Majszyka zamieszczonego w 3. wydaniu magazynu „KZA Express”