Zarządzanie transportem kolejowym w sytuacjach kryzysowych (Cz. 3)

W opinii dr inż. Andrzeja Kochana wpływ rosyjskiej inwazji na branżę kolejową w Polsce zauważalny jest aktualnie przede wszystkim właśnie w kontekście przewozów.


Udostępniamy fragment artykułu Beaty Pałac, który można znaleźć w najnowszym „KZA Express” 01(19)/2022.


– Z jednej strony mamy zwiększoną intensywność kursowania pociągów specjalnych, szczególnie w zakładzie linii kolejowych IZ Chełm uruchamianych poza rozkładem rocznym, z drugiej strony działania wojenne i sankcje (np. wstrzymanie zakupu węgla) zmniejszą ilość przewozów towarowych w kierunku wschodnim. Zwiększone i nieregularne przewozy pasażerskie to duże wyzwanie, ponieważ stan sprzed wojny wskazywał na niedobory w liczbie maszynistów oraz taboru. Przewoźnicy nie dysponują rezerwami, więc aktualna sytuacja to duże wyzwanie, które zostało podjęte. Jednak takie przeciążenie personelu, utrzymywane zbyt długo może być niebezpieczne – przestrzega.

Skutki rosyjskiej inwazji na Ukrainę

Aktualnie tocząca się wojna z pewnością wpłynie na wiele aspektów funkcjonowania kolei, w tym jej priorytety na najbliższe lata. Choć oczywiście zmiany w dłuższym horyzoncie czasowym zależeć będą w dużej mierze od przebiegu i terminu zakończenia wojny, już dziś sytuacja ta pozwala zwrócić uwagę na kwestie pozostające dotychczas w cieniu. – Inwazja rosyjska na Ukrainę przypomniała o znaczeniu kolei dla przewozu dużych grup ludzi, pożytku z dworców jako punktów recepcyjnych, a także jako środka transportu VIP-ów – w której to roli kolej została zupełnie zapomniana wobec komfortu bezpieczeństwa przestrzeni powietrznej. To ostatnie, jak widać, nie jest dane na zawsze i wszędzie. Kolejnym VIP-om przychodzi jechać do Kijowa koleją – komentuje dr inż. Tadeusz Syryjczyk. Według ekspertów nadzwyczajna sytuacja, z jaką mamy do czynienia, będzie także skłaniać do poważnych inwestycji w sektor transportu szynowego. Będzie to okazja do wprowadzenia zmian systemowych, które normalnie byłyby żmudne i czasochłonne. Wojna w Europie pozwala na wzrost świadomości, że istnieje ku temu nie tylko uzasadnienie ekonomiczne, ale i strategiczne.

Całość w najnowszym „KZA Express” 01(19)/2022.