Inwestycje siłą napędową sektora kolejowego

Inwestycje w infrastrukturę kolejową oraz zakupy i modernizacje taboru kolej przyczyniają się do umocnienia roli kolei w systemie transportowym Polski oraz podniesienia poziomu bezpieczeństwa i komfortu przewozów. Dzięki realizacji przez przewoźników i organizatorów przewozów Programu Wymiany Taboru Kolejowego systematycznie poprawia się stan taboru.

Program Wymiany Taboru Kolejowego jest jednym z projektów strategicznych w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.

 

Środki na modernizację

 

Na modernizację i zakup taboru do połączeń międzyregionalnych oraz aglomeracyjnych przewidziano 1,9 mld zł w perspektywie UE 2014–2020 ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Dodatkowo uzupełnieniem inwestycji centralnych są przedsięwzięcia o charakterze regionalnym, realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw.

Ze środków PO IiŚ planowane jest pozyskanie ponad 500 nowych/zmodernizowanych jednostek taboru. W ramach działań 5.1 (Rozwój kolejowej sieci TEN-T) i 5.2 (Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T) wybrano do dofinansowania w trybie konkursowym 12 projektów.

Strategia taborowa PKP Intercity

 

W grudniu 2017 roku PKP Intercity zaktualizowało strategię taborową na lata 2016–2020 z perspektywą do 2023 roku. W aktualizacji zaplanowano zainwestowanie 7 mld zł w podniesienie komfortu podróży pasażerów. W ramach tej strategii ma zostać zmodernizowanych ponad 1000 wagonów i zakupionych 161 nowych. Zostanie również zakupionych 19 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a 14 zostanie zmodernizowanych. Ponadto PKP Intercity kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, a także zmodernizuje ponad 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Część lokomotyw, wagonów i EZT-ów (Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych) będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej.

Efektem projektów dotyczących zakupu i modernizacji taboru kolejowego ma być:

  • uzupełnienie szerokiego zakresu prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej,
  • uatrakcyjnienie transportu kolejowego poprzez zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa,
  • polepszenie oferty przewozowej,
  • zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
  • stworzenie niskoemisyjnej alternatywy dla transportu drogowego.

„Kolej na dobre połączenia”

 

Jedną z realizacji prowadzonych w ramach Programu Wymiany Taboru Kolejowego jest Projekt „Kolej na dobre połączenia”, obejmujący unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A. w latach 2015–2023.

Efektem tych prac ma być modernizacja 183 wagonów. Ponadto ma zostać zmodernizowanych 20 lokomotyw elektrycznych i 6 lokomotyw spalinowych służących do prowadzenia prac manewrowych. Same prace manewrowe również mają zostać usprawnione dzięki zakupowi pojazdów szynowo-drogowych i modernizacji 5 stacji postojowych/bocznic kolejowych.

Całkowita wartość projektu wynosi 990,4 mln zł, w tym wartość dofinansowania UE – 402,5 mln zł.

Założeniem inwestorów jest osiągnięcie następujących efektów:

  • skrócenie czasu przejazdu dzięki poprawie parametrów taboru,
  • poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym (przystosowanie modernizowanych lokomotyw do wykorzystania systemu ERTMS/GSM-R),
  • poprawa komfortu podróży,
  • wzrost dostępności taboru dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się,
  • ograniczenie emisji szkodliwych substancji do środowiska,
  • przystosowanie wagonów do przewozu rowerów,
  • poprawa poziomu utrzymania taboru.

Krakowskie Zakłady Automatyki SA na rzecz podnoszenia roli transportu kolejowego w Polsce

 

Wszystkie prace mające na celu wzmocnienie pozycji kolei w systemie transportowym naszego kraju prowadzone są z udziałem podmiotów od lat zaangażowanych w podnoszenie jakości i komfortu transportu kolejowego zarówno pasażerskiego, jak i towarowego, jak Krakowskie Zakłady Automatyki SA, dokładające starań, aby zapewnić maksymalny komfort realizacji prac, a pasażerom spokój i bezpieczeństwo podczas podróży.

 

Opracowano na podstawie informacji Ministerstwa Infrastruktury.