Inwestycje siłą napędową sektora kolejowego
Inwestycje w infrastrukturę kolejową oraz zakupy i modernizacje taboru kolej przyczyniają się do umocnienia roli kolei w systemie transportowym Polski oraz podniesienia poziomu bezpieczeństwa i komfortu przewozów. Dzięki realizacji przez przewoźników i organizatorów przewozów Programu Wymiany Taboru Kolejowego systematycznie poprawia się stan taboru.
Program Wymiany Taboru Kolejowego jest jednym z projektów strategicznych w Strategii Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 r.
Środki na modernizację
Na modernizację i zakup taboru do połączeń międzyregionalnych oraz aglomeracyjnych przewidziano 1,9 mld zł w perspektywie UE 2014–2020 ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ). Dodatkowo uzupełnieniem inwestycji centralnych są przedsięwzięcia o charakterze regionalnym, realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych poszczególnych województw.
Ze środków PO IiŚ planowane jest pozyskanie ponad 500 nowych/zmodernizowanych jednostek taboru. W ramach działań 5.1 (Rozwój kolejowej sieci TEN-T) i 5.2 (Rozwój transportu kolejowego poza TEN-T) wybrano do dofinansowania w trybie konkursowym 12 projektów.
Strategia taborowa PKP Intercity
W grudniu 2017 roku PKP Intercity zaktualizowało strategię taborową na lata 2016–2020 z perspektywą do 2023 roku. W aktualizacji zaplanowano zainwestowanie 7 mld zł w podniesienie komfortu podróży pasażerów. W ramach tej strategii ma zostać zmodernizowanych ponad 1000 wagonów i zakupionych 161 nowych. Zostanie również zakupionych 19 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, a 14 zostanie zmodernizowanych. Ponadto PKP Intercity kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz spalinowych, a także zmodernizuje ponad 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Część lokomotyw, wagonów i EZT-ów (Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych) będzie przystosowana do prędkości 200 km/h lub wyższej.
Efektem projektów dotyczących zakupu i modernizacji taboru kolejowego ma być:
- uzupełnienie szerokiego zakresu prac modernizacyjnych infrastruktury kolejowej,
- uatrakcyjnienie transportu kolejowego poprzez zwiększenie komfortu i bezpieczeństwa,
- polepszenie oferty przewozowej,
- zwiększenie dostępności transportu kolejowego,
- stworzenie niskoemisyjnej alternatywy dla transportu drogowego.
„Kolej na dobre połączenia”
Jedną z realizacji prowadzonych w ramach Programu Wymiany Taboru Kolejowego jest Projekt „Kolej na dobre połączenia”, obejmujący unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A. w latach 2015–2023.
Efektem tych prac ma być modernizacja 183 wagonów. Ponadto ma zostać zmodernizowanych 20 lokomotyw elektrycznych i 6 lokomotyw spalinowych służących do prowadzenia prac manewrowych. Same prace manewrowe również mają zostać usprawnione dzięki zakupowi pojazdów szynowo-drogowych i modernizacji 5 stacji postojowych/bocznic kolejowych.
Całkowita wartość projektu wynosi 990,4 mln zł, w tym wartość dofinansowania UE – 402,5 mln zł.
Założeniem inwestorów jest osiągnięcie następujących efektów:
- skrócenie czasu przejazdu dzięki poprawie parametrów taboru,
- poprawa bezpieczeństwa w ruchu kolejowym (przystosowanie modernizowanych lokomotyw do wykorzystania systemu ERTMS/GSM-R),
- poprawa komfortu podróży,
- wzrost dostępności taboru dla osób z ograniczoną możliwością poruszania się,
- ograniczenie emisji szkodliwych substancji do środowiska,
- przystosowanie wagonów do przewozu rowerów,
- poprawa poziomu utrzymania taboru.
Krakowskie Zakłady Automatyki SA na rzecz podnoszenia roli transportu kolejowego w Polsce
Wszystkie prace mające na celu wzmocnienie pozycji kolei w systemie transportowym naszego kraju prowadzone są z udziałem podmiotów od lat zaangażowanych w podnoszenie jakości i komfortu transportu kolejowego zarówno pasażerskiego, jak i towarowego, jak Krakowskie Zakłady Automatyki SA, dokładające starań, aby zapewnić maksymalny komfort realizacji prac, a pasażerom spokój i bezpieczeństwo podczas podróży.
Opracowano na podstawie informacji Ministerstwa Infrastruktury.